Szellemíró
Polanski visszavág Amerikának
Éli könyve után ennek a filmek is egy könyv a főszereplője. Na nem annyira fontos és jelentős, mint az Élié, nincs is még kész, de egy gyenge sztori közepesen erős megfilmesítésének főszerepére mégiscsak alkalmas.
A szellemíró, magyarul „néger” , mások neve alatt névtelenül dolgozó író. Mivel a néger szó nem píszí manapság, a „fekete bőrű” pedig ebben az esetben értelmetlen volna, így maradt az angol kifejezés (ghostwriter) tükörfordítása. A magyar szellemíró munkáját egyébként négerezésnek hívják. A film fehér „négere” a volt angol miniszterelnök memoárjának megírására kap megbízást, a messziről is jól látható, szép nagy honorárium reményében el is vállalja a melót.
Aki valamennyire is ismeri a világhírű rendező munkásságát, és annak idején a ’71-es Machbeth adaptációra csak tátotta a száját a csodálkozásról, hogy mennyire hűha, vagy jól mulatott a a Vámpírok bálján (1967) ( 40 évvel előzte meg a korát ezzel a paródiával, most lenne csak igazán aktuális, amikor mindent elöntene a filmvásznon a vér, ha a sok vámpír hagyná lecsöpögni) ,és borzongott a Rosemary gyermeke ( 1969 ) vetítésén, az tudja , hogy nem kispályás filmmacherrel van dolgunk. Szóval szeretjük( királyi többes, továbbiakban k.t.) ezt a hányatott és időnként tragikus sorsú rendezőt, aki túlélte a varsói gettót , („ kirendezte” magából a témát a Zongorista című filmjében) várandós felesége brutális lemészárlását , ( ugye emlékszünk(k.t.) még a hírhedt Manson családra?), szeretjük(k.t.) ezt a nagy művészt, és éppen ezért a költővel együtt mondjuk(k.t.): „ Érted haragszom, nem ellened! „ Mert a Szellemíró nem az életmű csúcsa. Még csak nem is magaslat, félve mondom, ez bizony gödör. A történetre kár sok szót vesztegetni,( a szerkesztő utólagos kérésére mégis annyit: A volt angol miniszterelnök életrajzírója gyanús körülmények között váratlanul meghal , a helyére lépő író saját szakállára nyomozásba kezd , és felfedez egy csúnya ciás machinációt. Na, ettől aztán nem lesz jobb neki, sőt!) nyomja az obligát európai mantrát a gonosz CIA-ről, az USA által irányított angol politikusokról ( á la Blair), és a szegény megkínzott terroristákról. Tehát a szokásos nyugati hipokrita értelmiségi szöveg, a könyökünkön jön ki.
Mintha csak bosszúállás motiválná Polanskit, hogy az Egyesült Államokba nem teheti be a lábát az 1978 óta, amikor is vád alá helyezték kiskorú megrontásáért, majd az óvadék ellenében történő szabadlábra helyezése után megszökött. Csak nem fricska ez a film az érvényes elfogató parancs miatt személyesen át nem vehetett Oscar díjért ( A zongorista, 2003)? Amerika nehezen felejt, pedig az áldozat már régen megbocsátott. (Az is megérne egy misét, hogy a tavalyi svájci letartóztatásakor kampány indítottak neves médiaszemélyiségek , hogy micsoda dolog egy ilyen nagy művészt letartóztatni, irgum-burgum! Pedig hát a jog egyformán vonatkozik mindenkire, ez alól a mégoly kiváló művészi teljesítény sem ad felmentést. Én azóta is várom a szintén Oscar díjas rendező kolléga, Szabó István bocsánatkérését az érintettektől és tisztelőitől a 2005-kiderült besúgói tevékenysége miatt. Ehelyett a hazai kulturális élet színe –virága , elfeledkezve máskor oly fejlett erkölcsi érzékenységéről ,kikérte magának,hogy egy ilyen jelentős művészt ilyen váddal illessenek, még ha meg is történt. Erről ennyit, zárójel bezár). Térjünk(k.t.) vissza a filmünkhöz! Egy politikai krimi sztoriját pofátlanság lenne elmesélni, ha mégoly közhelyes is. A történetvezetésen látszik, hogy profi rakta össze, minden akkor „szól” amikor kell, és a végére is marad azért egy csavarintás. A szereplőkre nem lehet panasz, elvégzik rendesen a munkát, mint jó iparosok. A filmet fényképezhették volna fekete-fehérben is, annyira száműzte az operatőr a színeket. Mindig esik, mintha Angliában lennénk, pedig nagyrészt Amerikában folyik a cselekmény. Az Egyesült Államok minden bizonnyal ki fogja heverni Polanski bosszúját, mi meg ezt a filmjét. Ha akarod, nézd meg, én utólag sajnáltam rá a pénzt.
rendező: Roman Polanski
író: Robert Harris
forgatókönyvíró: Robert Harris, Roman Polanski
zeneszerző: Alexandre Desplat
operatőr: Pawel Edelman
jelmeztervező: Dinah Collin
producer: Robert Benmussa, Alain Sarde
látványtervező: Albrecht Konrad
vágó: Hervé de Luze
szereplő(k):
Ewan McGregor ("szellemíró")
Pierce Brosnan (Adam Lang)
Kim Cattrall (Amelia Bly)
Jon Bernthal (Rick Ricardelli)
James Belushi (John Maddox)
Olivia Williams (Ruth Lang)
Timothy Hutton (Sidney Kroll)
Tom Wilkinson (Paul Emmett)